Szachy
Zajęcia odbywają się:
klasa 2a piątek 11.40-12.25
klasa 2b poniedziałek 11.40-12.25
klasa 3a czwartek 11.40-12.25
Prowadząca: Ewa Patyk
klasa 3b wtorek 11.40-12.25
Prowadzący Mariusz Janik
Nauka gry w szachy rozwija u dzieci zdolności matematyczne, logiczne myślenie, umiejętność analizy napotykanych problemów i ich rozwiązywania. Młody szachista jest bardziej opanowany, cierpliwy i wytrwały, lepiej radzi sobie z niepowodzeniami niż jego rówieśnicy.
Szachy kształtują wyobraźnię, dają pewność siebie, uczą też szacunku do przeciwnika i samego siebie. Rozwijają i ćwiczą wyobraźnię przestrzenną, poprawną koordynację ruchów, uczą rozróżniania stron świata, kierunków lewo-prawo oraz określania odległości między przedmiotami. Jest to swoista lekcja geometrii, która w sposób często przez ucznia niewidoczny pomoże mu w matematyce, fizyce, a nawet technice i geografii.
Z przeprowadzonych badań naukowych, określających wpływ nauczania szachów na różne kompetencje i rozwój dzieci wynika, że szachiści uczą się szybciej i osiągają wyższe oceny niż pozostali uczniowie, a szachy, jako gra dostępna dla każdej grupy społecznej, mogą przyczynić się do integracji społecznej, a także zmniejszyć poziom dyskryminacji, przestępczości i różnych uzależnień. Amerykański neurolog prof. Howard Gardner, twórca "teorii inteligencji wielorakich", dwie spośród nich - matematyczno-logiczną i przestrzenną - uzasadnia właśnie przykładami szachowymi.